Bol van symboliek – interview

‘Mijn stelregel: less is more. Dat betekent niet dat ik weinig bloemen gebruik. Het minimalistische zit ’m vooral in de vorm en techniek’

Van oorsprong is hij verpleegkundige, maar door de Abdij van Egmond raakte PETER VAN ASSELT (38) geïnteresseerd in liturgisch bloemschikken. Nu verzorgt hij het bloemwerk voor de abdij, volgt de opleiding Topbloemist en geeft workshops over deze specialisatie: ‘Met symbolisch bloemwerk kun je je onderscheiden.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liturgisch bloemwerk, daar wordt niet zo vaak aandacht aan besteed in vakbladen. Daar wil Peter van Asselt verandering in brengen. Hij begrijpt dat het een klein onderdeel is binnen het totale aanbod bij bloemisten, maar denkt dat zij zich er wel mee kunnen onderscheiden. Zelf wil hij zich er in elk geval in specialiseren. ‘Liturgisch bloemwerk staat bol van de symboliek. Ik vertaal en verbeeld een bijbeltekst met bloemen.’

In de paradijselijke, zonovergoten tuin van de Abdij van Egmond spreek ik de eigenaar van Florias, Huis voor Bloemen. Peter organiseert met zijn bedrijf workshops en verzorgt bloemwerk voor verschillende gelegenheden, waaronder veel rouwwerk én het liturgische bloemwerk voor de abdij. Florias, Huis voor Bloemen combineert hij nu nog met zijn fulltime baan als verpleegkundig specialist Parkinson in de regio Noord-Holland en zijn opleiding Topbloemstylist aan het Clusius College in Alkmaar.

Tien jaar geleden kwamen Peter en zijn partner Bram vanuit Nijmegen naar Egmond, waar Bram een baan kreeg als coördinator in de Benedictijner Adelbert Abdij in Egmond-Binnen. ‘Hij is katholiek, ik ben protestant en die oecumene komt hier mooi samen in de abdij’, zegt Peter lachend. ‘Het is een prachtige, inspirerende plek. Er wonen twaalf monniken en de abdij ontvangt het hele jaar door regelmatig gasten die hier in retraite gaan en met de broeders een aantal dagen optrekken.’

Na de verhuizing naar Noord-Holland kwam Peter in contact met broeder Eugène die koster was van de Abdij en de bloemen op hoogfeestdagen verzorgde. ‘Hij maakte mooie grote boeketten volgens het uitgangspunt van de gulden snede, ook wel proportia divina genoemd, de goddelijke verhouding. Hij leerde me van alles over de bloemen en de planten in de tuin van de abdij, die hij ook gebruikte. Daardoor raakte ik steeds meer geïnteresseerd in het bloemenvak; het zaadje was geplant.’

 

Samenwerken met uitvaartonderneming

Peter volgde drie jaar geleden een opleiding bij het Boerma Instituut, waar hij de basistechnieken leerde. Hij deed ook mee aan verschillende masterclasses bij onder andere Marco Appelfeller en Carles Jubany Fontanillas en nam deel aan wedstrijden op Gardenista, voor de Flowercup en Boerma Cup. Om ervaring in de praktijk op te doen, loopt hij ‘stage’ bij Extra Verte Bloemen & Wonen, de winkel van Johannes de Boer op Urk. ‘Ik leer ontzettend veel van Johannes: hij heeft oog voor details en is perfectionistisch. Ik leer er ook om op de tijd te letten als ik bloemwerk maak. In een winkel kun je natuurlijk niet eindeloos nadenken over een idee, wat ik hier in de abdij wel kan.’

Om zich nog verder te specialiseren startte Peter in september met de eenjarige opleiding Topbloemstylist aan het Clusius College. Grote inspirator is zijn docent Stef Smit. ‘Hij leert ons heel goed te kijken naar het materiaal en vandaaruit te werken. Hij denkt graag met je mee, maar laat je wel zelf werken. Je eigen inbreng is in deze opleiding heel belangrijk. De focus ligt op het ontwikkelen van je eigen stijl.’ Peter doet de opleiding samen met één andere student en ze volgen de lessen bij de eerste en tweedejaars. ‘Maar we doen helemaal ons eigen ding.’ Eind augustus doet hij examen; dit stond eigenlijk gepland in mei, maar kon vanwege corona niet doorgaan.

Peters belangstelling voor symbolisch bloemwerk wordt ook gevoed door zijn samenwerking met Charon Uitvaartbegeleiding uit Egmond aan den Hoef. Dit bedrijf verwijst nabestaanden door naar Florias, Huis voor Bloemen en de arrangeur gaat vervolgens bij de mensen thuis langs om het rouwwerk door te spreken. Daarbij houdt hij altijd rekening met de persoonlijke wensen van nabestaanden. ‘Vaak neem ik ook materialen mee uit de tuin van de overledene om die te verwerken. Ik houd er van om samen met de nabestaanden heel persoonlijke arrangementen samen te stellen. Dat mis ik nog weleens in de huidige bloemenwinkels. Daar nemen bloemisten niet altijd de tijd om alles door te spreken. Of ze hebben geen ruimte om dat te doen en rouwwerk bespreken aan de toonbank vind ik echt niet kunnen. Mijn droom is om ooit een eigen winkel te hebben, waar pal in het midden een heel grote tafel staat waaraan ik mooie gesprekken kan voeren met klanten. Maar eerst wil ik meer ervaring opdoen.’

 

Garage vol materialen

Inspiratie voor het liturgische bloemwerk vindt Peter genoeg. ‘Hier in de tuin groeien prachtige bloemen en planten en we zitten natuurlijk vlakbij de kust. Drijfhout en takken gebruik ik daarom ook, die vind ik op het strand en in de duinen. Onze garage ligt helemaal vol; ik blijf verzamelen. Daarnaast lees ik altijd van tevoren het bijbelverhaal over het kerkelijke feest, zodat ik daar ook inspiratie uit kan halen. Ik vind het belangrijk om niet overdadig te werken, maar zet graag één aspect centraal. Dat kan een persoon zijn of een getal. Less is more, is mijn stelregel.’

Samen met Tini Brugge en Charlotte Kwak, beiden ook gespecialiseerd in liturgische schikkingen (symbolischschikken.nl), wil Peter deze vorm van bloemsierkunst nog meer onder de aandacht brengen. ‘Wij merken dat particulieren en bloemisten vragen hebben over deze symbolische manier van bloemschikken. Er is behoefte aan kennis. Tini geeft al workshops over dit thema en zelf ben ik al begonnen met het geven van workshops rond symbolisch bloemwerk, hier in de abdij. Ik denk dat je als bloemist je heel goed kunt onderscheiden door symbolisch bloemwerk te maken.’

Behalve het less is more-principe is de locatie van het bloemwerk belangrijk, zegt Peter. ‘De kerk van de abdij is bijvoorbeeld hoog en vrij donker. Een bloemschikking moet hier behoorlijk groot zijn om op te vallen. Een klein arrangement valt compleet weg. ‘Less is more’ betekent overigens niet dat ik niet veel bloemen gebruik. Juist op hoogfeestdagen mag het bloemwerk feestelijk zijn.

 

 

Het minimalistische zit ’m vooral in de vorm en techniek.

 

 

Het hangt natuurlijk ook af van wat de wensen van de opdrachtgever zijn. In de Veertigdagentijd start ik bijvoorbeeld met een groen kruis, dat ik naarmate Pasen dichterbij komt, meer versier met witte en gele bloemen.’

Peter merkt dat hij er voor moet waken dat hij niet te abstract werkt. ‘Bezoekers moeten nog wel herkennen wat ik wil uitbeelden. Het bloemwerk is voor God én voor de gemeente: met beiden heb ik rekening te houden.’ ‘Hoe ik dat doe? Als ik rekening houd met God denk ik: wat raakt mij in het maken van dit arrangement? En bij de gemeente denk ik: is het nog herkenbaar? Soms vraag ik daarom naar de mening van een broeder uit de abdij. Daar kan ik veel mee.’

 


Bloem&Blad juli/augustus 2020
www.bloemenblad.nl.
Facebook Bloem&Blad
Tekst en foto’s: Cornéline Lanooy

 

 

 

 

.