In de hemel opgenomen

 

 

 

 

 

 

15 Augustus

Op deze dag worden in de kerkelijke traditie in katholieke kerken nog steeds kruidenbundels (‘kruidwis’) gezegend.

 

 

 

 

 

 

Die kruidenbundel bestaat meestal uit 7 verschillende planten: twee broodgraansoorten, bijvoorbeeld tarwe en rogge, twee kruiden met een geneeskrachtige werking: duizendblad (Achillea millefolium) en boerenwormkruid (Tanacetum vulgare) en twee kruiden waarvan men dacht dat zij het onweer konden weren: alsem (Artemisia sp.) en koninginnekruid (Eupatorium cannabium), ook wel donderkruid genoemd. Men voegde daarbij ook het geveerde blad van de walnoot toe, dat uit zeven blaadjes bestaat en tegen bliksem zou beschermen.
De bundels werden boven huis- en staldeuren gehangen.

 

 

 

 

 

Voor het graan in de kruidenbundel is een goede reden: deze dag van “Maria Hemelvaart”, officieel “Maria ten hemelopneming’, wordt ook wel “Onze Lieve Vrouwe halfoogst” genoemd omdat 15 augustus midden in de graanoogst valt. Men steekt dan enkele korenaren in de kruidenbundel om later de gezegende (gewijde) korenaren weer toe te voegen aan het zaaigoed: want rond 8 september, de feestdag van Maria Geboorte, wordt met de zaai van het wintergraan begonnen.

 

tekst: Tini Brugge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schikking en symboliek

De bloemschikking bevat dezelfde materialen als de originele kruidwis, als ode aan Maria.
De 2 graansoorten zijn in deze schikking gerst en tarwe;
De genezende kruiden zijn duizendblad en moederkruid
De beschermende kruiden zijn alsem en koninginnekruid
De walnoot, nog in zijn gladde bolster,  een teken van heelheid

De linten en de organza zijn gekozen in de kleuren van Maria: wit en blauw.
Wit is het symbool voor zuiverheid en blauw is een verwijzing naar de hemel .

 

 

 

 

 

 

.